tisdag 21 februari 2012

Idag så...

Idag har jag mycket att stå i! Det är "sportlov" på Elsa-skolan och "pluggtisdagen" uteblir. C är bortrest och skolan är låst. Så det blir att plugga alena i köket. Men för att få lite ro vid böckerna så behöver jag först rensa upp och städa lite! Jag hatar verkligen att städa men gu så skönt det är när det är rent! Mysigast är det då sovrummet är vaskad och renbäddad.

När min FNH flyttade från studentryd till människoryd, dvs in till en "riktig" lägenhet, så besökte vi IKEA med hans föräldrar. Jag passade på att köpa nya gardiner och sängkläder och ett lakan. Det blir nog att premiärbädda med dem idag.

Förra natten var verklige orolig, kändes som att Rasmus skuttade runt och levde rövare och grannarna ville inte ta det lugnt. Dessutom hörde jag små ljud från lägenheten och det kändes osm att man låg på spänn hela natten. Jag är varken mörk eller spökrädd men man vill ju inte vakna upp med en främling i tvrummet heller!

Det kändes faktiskt lite jobbigt att gå och lägga sig igår. Rasmus var extra skuttig och körde några "il-rusningar" som en tok genom hela lägenheten (han är ju inte en så liten katt heller). Det verkade inte lovande inför natten. Sömnen lyckades dock infinna sig i mitt hem och jag sov genom hela natten...

Rasmus låg utsträckt, tätt, tätt tryckt mot min ena arm vid sängkanten, hela natten. När han är lugn och resten av huset sover så är även jag lugn. Det är de där kvällarna när allt ska låta och hans öron åker runt som små paraboler åt minsta ljud som jag också blir så jädrans nojjig.

Hemuppgifter på Religion som jag behöver påbörja, plugg inför Historieprovet och förberedelser inför lab på Naturkunskapen nästa vecka och även prov där. NK är den mest intressanta kursen by far, den är verkligen varierande och inte för djuplodande på den här nivån. En del saker är dock svåra att få "fast" i minnet. När FNH och C förklarar eller ledsagar mig genom mina anteckningar om atomer och periodiska systemet så är allt solkart men jag känner mig så otroligt osäker när jag kikar på det ensam.

Det är en jobbig känsla när man förstår men ändå känner att det är som en tråd som kittlar och dinglar mitt framför näsan men man kan inte riktigt få fäste och dra in den. Jag måste få tid att göra detta till mitt. Att ta till mig det på riktigt. Jag vill inte bara kunna rabbla saker, jag vill kunna förstå. Jag kämpar verkligen för att bibehålla intresse och fokus på kurserna. Det bästa är nog att koncentrera sig på det man tycker är mest intressant och kul. Jag ser allra mest fram emot labben. Geologi och biologi är väldigt intressant.

Fridens liljor // Jean

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar