lördag 19 maj 2012

Aliens...i min trädgård.

Råkar du kanske veta vad dessa är för några? No friends of mine. Inte just nu iallafall.
Speciellt inte den första bilden. Den har tagit över halva rabatten, bosatt sig i panelen och slingrat sig in till grannen som benämnde den som "ogräs", men jag är inte helt övertygad. Den får gröna skott på den 2gamla " stammen, hittat stammar som är som tjocka lianer som ringlar sig runt i rabatten. Den både klättrar upp för husfasaden och utmed hela gräsmattan. Den växer där den kan, kort och gott.


Sen är det den där taggiga historien här nedanör. Vad är det för något? Blommar den eller står den bara där för att sticka till mig när den känner för det. "stackarn" var helt instrasslad i Nr 1 där ovaför. Eller var väl mest synd om mig som inte såg den inne bland allt rassel och nu vet jag att mina arbetshandksar INTE skyddar speciellt bra mot denna typ av taggar... Är det en ros? Någon typ av buske? Överjävligt monster-ogräs?


Vad är detta  nedanför förnågot? Som en liten buske men jag är helt bombsäker på att jag sett rackartyget slingra sig upp för närstående träd. Eller så är det bara en buske...


Denna här kommer upp som skott (som på bilden) ur rabatten varje år och innan sommaren är slut så har den täckt allt den kunnat ringla upp för- sedan får den "blåklocke" liknande blommor. Jag vill minnas att de blir råsa, en ljus färg är de iallafall och det är väldigt vackert- men den växer vekrligen upp överallt och sprider sina skott som ogräs. Kan det vara någon typ av clematis?



Var inte rädd, vilka kunskaper du än må besitta, stora som små - så är det ganterat bättre än min. Så alla teorier som kan rikta eller peka mig åt rätt håll eller en möjlighet, välkomnas å det varmaste!

Fridens liljor // Jean


----------------
Svar på ett trädgårdsforum är följande:
1. Troligen klematis
2. Berberis
3. Kaprifol
4. ----








1 kommentar:

  1. 4 är en vinda av nåt slag, o den skulle jag ta bort, iaf försöka så gott det går. Den kan få hiskeligt många vindor på en enda planta och rötterna blir upp till 10 meter långa, minst, på varje rotutskott som plantan skickar ut. Kapa, kapa och kapa tills den ger upp. Men det tar några år.

    Hälsningar

    CillaM på odla

    SvaraRadera