lördag 5 maj 2012

lördag morgon..

Jag räknar dagarna fram till proven. Så jobbigt att båda är i början av veckan, tätt efterföljande vavrandra. Har bara måndagen på mig, utöver dessa helgdagar. Känner jag mig lite stressad? Oh ja.

Blev en rätt tidig morgon för att vara jag på en lödag. Känner mig som en människa nu när jag fått i mig kaffet och mackorna. Trots SMHI´s negativa diagnos så lyser solen här. Jag är sugen på att dra ut i skogen och springa lite men samtidigt känner jag att "jag har inte tid!!". springa kan jag göra den! Men samtidigt så sägs ju motion rensa skallen och även främja hjärnans aktivitet på ett positivt sätt. Frmaförallt kanske det ökar möjligheten för en riktigt god och skön sömn?

Händelser, platser, personer och saker som bildar milstolpar i tiden under våra liv. Det slog mig när jag tittade på end elad bild på Facebook- Att den där vardagliga bilden på en shellmack eller en expeditor i sin butik - var just det, helt vardagliga, naturliga tillstånd just då. Folk tänkte inte speciellt mycket på det som jag ser nu. De tog det för givet. Det fanns ju överallt omkring dem. Allt annat låg i framtiden.

Jag älskar gamla saker, gamla hus, gamla plåtburkar. Allt käns mer gediget och hantverkarmässigt från "förr". Jag låg ofta i mitt flickrum i huset (byggt under 40-talet eller så) där jag växte upp och iaktog något så enkelt som taket. Mitt tak var så fint. Sättet de fått ihop de rejäla brädorna och sedan listerna som på något sätt var så mycket vackrare än någon annan taklist jag sett. Hade folk inte bättre för sig, eller var hantverk billigare förut? Hantverk som i att någon faktiskt brydde sig om att skapa något som skulle hålla genom tid och rum? Eller var det bara så att förr kunde nästan var och varannan kotte bygga eller iallafall påverka sitt hem på ett annat sätt?

Jag är rätt säker på att varken jag eller min älskling skulle kunna byggaihop ens en egen sänggavel "from sdratch" och då är hans morfar ändå från ett händig "möbelmakar-familj". Vi förväntas inte kunna sånt. Vi köper från IKEA helt enkelt.

Vad hände mellan att man gjorde vackra mönster och "pyntade" sina hem på fram till 1950-60talet. Hyllor etc till- att enbart bara vara raka, kala möbler och inredning, plastiga saker som inte håller ens 50 år och sedan kalla det för "praktiskt"? Kan man inte börja göra praktiskta OCH vackra saker?

Är så less alla dessa fyrkantiga, tråkiga hus med sina raka linjer som verkar vara inspirerade av "miljon-byggen". Jag skulle gärna se att till exempelt art noveau fick en renässans i Sverige. Alltås i det vanliga folkhemmet, butiker osv.

Att gamla byggnader får komma till nytta är det bästa jag vet. Bevaras men ändå brukas är det bästa sättet att just bevara dem. Det gamla vattentornet i Linköping är ett exempel på en sådan sak. Där finns det idag lägenheter. Ett gammalt vattentorn med otroligt vacker och unik fasad som står väl synligt i centrala Linköping- som så småningom skulle ha förfallits och sedan blivit tvvungen att rivas- men nu istället bevaras genom att få en helt ny uppggift.

Tror ur miljösynpunkt är nog det "ordentliga" men lite dyrare- det bästa. Kanske även det mest ekonomiska i längden? Riktigt trä istället för fané på spånplattor som blir så fula och vinda av tyngd och fukt inom loppet på 10-15 år, eller ett gediget träbord som din farmors föräldrar satt vid och din fmailj och förmdoligen även dina barn och deras fmailjer kommer att kunna sitta vid? Ptja...jag väljer nog träbordet. Nu då ett träd ändå satt livet till...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar