fredag 18 maj 2012

Ge mig en jävla spindel!




När jag kikade på sökord för min blogg så fann jag denna gulliga mening: "ge mig en jävla spindel"


 


Fritt för egna tolkningar av detta paint-konstverk - men bara så att ni vet, det röda är inte en blodpöl utan en "rosett". För mig är spindlar en lyckosam varelse, trots att varenda hårstrå i nacken reser sig när en fet, mörk spindel kravlar över golvet eller sonika har bestämt sig för att bosätta sig uppe i hörnet i mitt sovrumstak...
Spindlar i Linköping är så stans stora, ALLA "insekter" här är så satans stora jämfört med mina hemtrakter...

Spindlar är ett nyttodjur och ett "tecken på att ditt hem mår bra". Med tanke på alla jävla blomdflugor som jag fått när jag planterade om mina krukväxter så välkomnar jag spindlarna med öppna armar. De kanske ser vidriga ut, en del är kanske mindre trevliga att ha att göra med, men i lilla Sverige finns det inget rationellt i att vara rädd för spindlar och andra "kräldjur". Man får försöka minnas att de alla, samt dessa hemska, jobbiga getingar, humlor och bin- inte stör en om du inte stör dem och att de uppfyller viktiga funktioner i nturen, som också är den stor del av vår livsmiljö.

Ibland är det så enkelt som att sluta kämpa emot naturen. Ser du en spindel- lämna den ifred. Det är en ynnest att den upplever ditt hem som en perfekt bostad. Se den som ett naturligt bekämpningsmedel mot störande spyflugor och irriterande mygg som irrar sig in till dig...

Och den där getingen som råkat svänga in i fel hål och hamnat hos dig- släpp ut den. Den gör så mycke mer nytta och skänker glädje om den får fortsätta vara vid liv än som offer för din ihoprullade tidning. Lovar. Vilka är det som får blommor och frukter att ploppa upp år efter år? :D

För att slippa närgågna bin på sommaren så bör du täcka för ditt kakfat och safttillbringare. Kan även vara klokt att ha lock till glasen och sockerkoppen. Sen är det svårt, men låt bli att vifta efter de små liven. Dödar du en utomhus så kommer det bara fler och fler...

Det är iallafall mina tankar runt småkryp. Jag finner dem som äckliga, fascinerande...och slutligen förstår jag deras plats i naturen. Deras närvaro har betydelse och är viktig. som föda åt fåglar och andra djur, som pollenspridare... som utrotare av spyflugor i mitt vardagsrum. Jag är iallafall mycet, mycket nöjd med servicen jag får just nu av (vad jag tror är) en liten korsspindel som flyttat in bland mina krukväxter....
 

Puss och kram !! // Jean, the little bean...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar