söndag 20 maj 2012

Kattfan...


Här ligger Rasmus och myser i blomrabatten....i sele förståss. Folk får tycka vad de vill om innekatter men jag är hans ägare = har ansvar för honom och det han gör. Andra får släppa lösa sina katter bäst fan de vill- men så gör inte jag, speciellt inte när man boor så tätbebyggt som jag gör nu- dessuotm bara några tiotals meter till vältrafikerad väg och självaste E4:an. En tycker att det är att vavra bra djurägare att låta katterna härja fritt, bli hjälkörda, bli förgiftad eoch hatade av grannarna, föda kattungar som man sedan måste avliva eller blir förvildade. Själv tycker jag att innekatt är ett utmärkt liv för många.

Skulle du släppa ut din hund utan uppsikt? Svarar du nej på den frågan så har du även en riktlinje på hur du bör agera runt din katt om ni bor nära andra och stora vägar. Nu vet jag att många av mina vänner har lösgående katter men jag vet också att de bor nära stora skogspartier, men jag vet också att de vet vad jag tycker ;)

Här där jag bor verkar katter klara sig bra, men ja. Skulle kattfan få börja gå ute så skulle det tyvärr inte dröjja länge innan grannhonan (eller någon annan battle-cat) jagat bort stackarn och sen får jag aldrig mer se till honom...

Kattfan är tyvärr "väldigt stor", men jag lovar - det är bara en synvilla. Han är bara päls, skinn och ben.  Mesigare och harigare katt får man söka med lykta. Man kan säga att det är omtanke och kärlek för hans natur som jag håller honom inomhus. ;)

Min familj har haft katter och kattor som man inte kunnat hålla inne med våld, men även utekatter som man nästan fått kasta ut med just våld...för att de ens ska lämna husets trygga vrå. Men titta nu på bilderna istället. Visst har han det otroligt mysigt bland gräsklippet? Man skulle kunna tro att han badar i kattmynta.

Mmm Mmmhm...Jag kan ju avslöja att det inte var fullt lika mysigt att ha honom i sängen, senare på kvällen...

 


Idag krävde han att få komma ut i "linan" medan jag satt och solade. Han gick sedan allt eftersom åt alla vädersträck, så långt linan nådde och satt så en stund och spanade, nosade och spanade lite till. När det var gjort  och inga kattor eller skator närmat sig så kom han tillbaka till mig på uteplatsen. Han var bestämd i uppfattningen om att han ville in nu, och där har han nu legat vid min sida i någon timme. Ser ut att bli liggandes där några timmar. Han snarkar så roligt. Att vara ute var tydligen inte så viktigt trots allt, nu när han fick vara det...

Men ni kan ge er fan på att han kommer att börja skråla å ha sig runt 21-23 inatt och utkräva sin "rätt" att få gå ut i trädgårn, men det kan han fet-glömma!!

Hur ser din katts utevanor ut?
Kommer och går så du knappt ser till den, under sommartid (på vintern förstår jag att de flesta katter plötsligt är lite mer hemkära), eller får du mota ut dem? Eller är dne som min, alldeles för harig för att stanna utomhus utan matte/husse i närheten?

Fridens // Jean

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar