måndag 7 maj 2012

Inredningstips: Växter!

Jag har alltid älskat att vara ute i naturen, grönt är skönt. Det har resulterat i några tappra försök att ta in och återskapa denna natur i mitt hem med hjälp av olika (offer) krukväxter som jag vårdat (och långsamt dödat), oftast med växt-döden som utgång...Tyvärr har jag ärvt min mors gröna fingrar (hon är grym ute i trädgården dock!) och resultatet är att bara växter som tål att stundom dränkas, stundom torkas ut- lyckas överleva. Ni skulle bli förvånade över hur få arter som trivs under dessa örhållanden. Jag kan förstå att porslinsblomman, passionsblomman och den där oända palmen dog. Men att dödslistan även innehåller tåliga växter så som paradisträd, svärsmorstunga, ampelliljor och olika kaktusar är mest bara pinsamt för min del.

Ampellilja chlorophytum comosum.
En växt som gillar skugga och fukt och är en bra luftrenare. 
Det bästa är att den är otroligt lättskött och försökar sig snabbt och mycket med utskjutande, 
lättrotade sidoskott (revor). Inspireras och skapa din egen lilla regnskog där du kan njuta av grönskan.

Men det börjar ta sig! Nu efter 4 år i min lägenhet så har jag börjat samla på mig en fin samling med olika växter. Jag har Monstera (den lilla knoppen som överlevt av mina 4 ursprungliga växter) olika Hoyor, Gullranka och Pelargoner. Och sist men inte minst, den enda art jag faktiskt aldrig lyckades ta ihjäl- "Garderobsblomman".

Men de jag vill fokusera främst på är de som framhävs extra mycket som extra bra "luftrenare"; Min fredskalla, gullranka och ampellilja. Att ha växter innebär att luften oftast blir lite fuktigare, lite friskare.

Alla vet att växter mer eller mindre producerar syre. Men visste du att vissa är extra duktiga på att mumsa i sig olika kemiska, giftiga ämnen som tex formaldehyd? Det visste inte jag, men nu vet jag och mina krukväxter fick plötsligt en mycket viktigare plats i mitt hem. Förut var de trevliga, nu känns de plötsligt som ganska viktiga.

 
Gullranka epipremnum pinnatum
Populär pga sina goda egenskaper- Den är lättskött och motståndskraftig mot ohyra och sjukdomar. 
Den är också bra som luftfuktare och renare, perfekt för nybörjaren. Den är vanlig i handeln men känner du någon med en gullranka så knipsa av en bit av en sidogren med på några cm med några blad och sätt i fuktig jord/ett glas vatten så rotar den sig lätt.Gullrankan på bilden är en stickling tagen från min mormors gamla gullranka som förmodligen är runt 3-4 meter lång eller mer.

En lista på vad olika växter "äter" för ämnen kan du hitta här på Nyfiken vital.org. Detta med att växter drar tills ig vissa gifter och partiklar framkom under NASAs experiment. Dessa giftiga ämnen finns i alla saker vi omger oss, även om det är i mycket små mängder och i "godkända" gränsvärden så är det viktigt att vara medveten om. En av de ämnen (cancerframkallande) som du kan hitta i flest prylar är Formaldehyd.

Formaldehyd är en färglös gas som i sin vattenlösta form kallas för formalin. Denna gas används i industrin vid framställningen av flera olika saker. Några exempel är plaster, desinfektionsmedek, färg, medicin, foto, lim, garveri och inom textilindustrin. Det används alltså i saker som vi använder och för in i våra hem men även finns på våra arbetsplatser och i så gott som all inomhusmiljö som skola, dagis, det lokala cafét.
Fomradelhyd används också som bekämpningsmedel och konserveringsmedel.

Så vad är det med det då? Enligt kemikalieinspektionen (en central tillsynsmyndighet under Miljödepartementet) så är denna gas både allergi och cancerframkallande. Gasen kan ge irritation i ögon, lutvägar och lungor men även orsaka huvudvärk, yrsel och andra krämpor. Under en längr eperiod kan det orsaka nästäppa och olika andningsbesvär.

Läs med om Formaldehyd på KEMIs hemsida (kemikalieinspektionen).
En artikel i DN 15 juni 2004 om Fomraldehydens negativa påverkan på människor och hur det faktiskt finns överallt i vår miljö och orsakar cancer.

Naturvårdsverkets "Formaldehyd, en kunskapssammanställning och riskbedömning" som är lugnande även om den även berättar om att gasen faktiskt finns där. Så nästa gång du känner att luften känns torr och trist och att det sticker lite extra i ögon eller halsen- åk till nån butik och köp hem någon planta från listan.


Fredskalla spathiphyllum wallisii
 Detta är en tropisk sumpväxt som vill leva i skydd från starkt solljus och inte tål att torkas ut. Denna är perfekt för badrummet eller att stå på ett bord eller hylla, en bit från fönstret. En växt som kan presenteras på olika sätt och är en ypperlig luftrenare av lösa kemikalier i din hemmamiljö.


Fridens liljor // Jean

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar