fredag 18 maj 2012

Naglar och sådant...






Min kära mor var faktiskt en kvinna lite före si tid i min lilla by där jag växte upp. Hon åkte till Stockholm från Gällivare när hon var 15 för att jobba och när hon återkom som 20åring så gick det snabbt till att skaffa mig och hus (med lagomt avstådn till både hennes och min fars hemtrakter) med pappa i det lilla bondesamhället Öjebyn.

Hon skapade sig ett eget jobb genom att öppna ett företag- en butik (Botique) med snygga, moderna kläder (som inte gick hem hos de tråkiga, snåla bönderna) och en skönhetssalong. Vågar nästan påstå att hon var Öjebyns första skönhetssalong - med Solarium,  bodyslim behandlingar och manikyr. Hon gjorde "nail art" och nagelförlägningar.

Självklart, trots att denna salong var populär med en trogen liten skala av stamgäster, så kunde den inte överleva. Idag finns det flera salonger och butiker som säljer annat än jeans wear och kan överleva på det. Tummen upp för Pite, osv.

Vill iallafall minnas att jag tog tillvara på en låda med naglar som min mamma smyckat (lösnaglar, ofc) med den tidens influenser. 80-talet med sin glamour och raka, kraftiga mönster. Jag älskade att titta på naglarna som min mamma hade smyckats så vackert, ibland visade jag lådan för mina kompisar som sålkart blev lika imponerade som jag över alla blänkande färger och bling bling. Däremot mins jag att det inte var lika kul att sitta i salongen när hon höll på med andras naglar.

Ett roligt minne är när hon en dag snyggade till min, syrrans och någon kompis  naglar och gav oss en varsin liten rhinestone (vi fick välja färgerna själva!!) och jag valde en lila pärla som hon placerade på en av fingrarna. Detta uppmärksammade mina klasskompisar genast när jag kom till skolan nästa dag...

Tyvärr var både jag, min syster och faktiskt även min mor, inbitna nagelbitare så det blev aldrig några invecklade flätningar av guldband eller olika färger på naglarna mina. Min mor var, och är fortfarande, en kreativ och skapande kvinna. Denna korta men ljuvliga period under 80-talet var bara ännu ett uttryck för det. Känner samma sak själv när jag sitter med mina egna naglar. "hur blir detta? hur ska jag göra det?". Spännande, pillrigt, lite rogivande och jättekul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar