torsdag 3 maj 2012

Inne i en såndär period....du vet.

Plötsligt håller jag på med mina naglar. Men trots det artistiska och kreativa utloppet som pysslet med naglar kan ge- så är det begränsat. Det är en begränsad yta, begränsat av tillgång av pryttlar och blir en ekonomisk fråga. Jag har inget intresse alls i att börja göra lösnaglar. Så jag har bara mina egna att leka med och de är ju små, och antalet deisgner i veckan blir enormt begränsat.

Jag försöker fortfarande fixa fram ett par "quads" att åka med- men känner att det ligger lite på is just nu när jag varit så sjuk och hat problem med vristen.

Så nu ligger fokus på Hoya. "hoya, hoya, vad hr du u gjort?". Nej, Hoya som i blomsläktet som vi känner som Porslinsblomma eller Vaxblommor, där H. Carnosa är den väletablerade "mormorsblomman". Det finns ett hundratal olika arter med stor variation i färger och utseende men även många som är väldigt lika varanda. Jag är helt såld på dessa lättskötta, klättrande blommor som kan blomma rikligt när det väl sker.

Så nu står en H. Australis (troligen sp tenuipes men återstår att se när den blommar) i mitt sovrumsfönster och till nästa vecka väntas jag få hem den  vanliga, mest kända och äldsta sorten i Sverige, Hoya Carnosa. Väntar mig också en H. Pubicalyx (Pubicalix) som kallades Chimera av öfrsäljaren men även är känd under namn som "Harlequin Wax Plant,Royal Hawaiian Purple, Philippine Black" i USA. Grejen är att en del verkligen samlar på dessa växter och namnförvirringen är stor och precis som man upptäcker, om man försöker vara seriös när man köper fiskar i butiker- så är butikerna sällan så insatta eller brydda. De tror att de vet namnet, säljer dem som lite vadsom helst och felaktiga namn sprids med fel  blomma/fisk/whaht ever. Blir alltid så när det finns underarter, förädlingar och arter som påminner om varandra som ska säljas av folk utan koll och endast ett vinstintresse...

Men jag älskar blomman. Jag ägde en Carnosa och mins att den växte jättebra i min lilla, lilla toalett med sydvästligt, västligt fönster. Tyvärr torkade den ihjäl när jag var bortrest en vecka och min mor missade blomman som satt uppe på toalettskåpet (för ja, de gillar ljus men kräver inte att vara i direkt solljus.).

Underbar växt med underbara, delikata blommor. Nu ska jag bara hitta en bra lösning på var de ska få klättra så att jag får ut mesta möjliga- utan att för dne skull förstöra tapeten ;)
Älskar klättrande växter. Fick med mig en gullranka från mormor i höstas som varit lite seg men börjat ta sig nu när vårsole börjar kika fram. 

Ciao! // Jean

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar