fredag 18 maj 2012

Sommarlov....

En vy från ån som rinner vid min pojkväns föräldrahem.

På Tisdag är mitt sista prov för denna termin och onsdagen är inlämningsdagen för inlämningsuppgifterna. Sen är det "sommarlov!". För mig blir det att tokplugga för prövningen i naturkunskap A i Augusti och göra inlämningsuppgifter för Historia. Har bestämt mig för att denna sommar blir hemmavid- hela sommaren. Lär inte ens åka till Söderhamn för att hälsa på Svärisarna. Åh jösses, DE har en helt underbar trädgård....

Kanske jag följer med pojkvännen några dagar eller en vecka om han nu verkligen vill ha med mig. Men längre än så blir det inte för min del. Denna sommar ska jag spendera i min egen trädgård och utforska utkanterna av Linköping.

Men åter till den röda tråden. Sommarlov. Det känns så skönt. Känner att jag är helt slut nu, både mentalt och fysiskt, på grund av all stress som alltid infinner sig i slutet på en termin.

Nästa termin blir det att plugga bland annat Matte!! Tänkte att det är daggs nu, lämplig toch bra om jag ska göra högskoleprovet sen. Sen har jag ju lyxen att dejta en matte och fysiklärare på gymnasienivå. Det kräver bara att jag verkligen, verkligen...försöker lägga ner min själ i den kursen.

Svenska B kommer jag att göra av bara farten. Det som hindrade mig förra försöket var det nationella provet som jag missade. Jag älskar svenska B, och lärarinnan vi har i den kursen är också fullkomligt fantastisk. Det är samma lärare som jag har haft i Religion. Det är märkligt hur man upplever lärare så olika. C älskar historieläraren- som jag fullkomligt somnar av. Han är otroligt kunnig i sitt ämne men det är något med hans närvaro och sätt att prata som får mig att tappa all fokus.

Medan Nk och religionslärarinnorna klarar av att "hålla mig där" hela lektionerna. Svårt att förklara, men jag känner att de _ser mig_, sen är de underhållande med gester, använder röster, liknelser etc. Sådant som jag älskar- + att de heka tiden bjuder in oss i klassrummet att prata, fundera och fråga. För mig är det verkligen jätteviktigt. Inte att man dras in i samtal med tvång, men att man känner att "här kan jag inflika med en fundering eller fråga något". Sne använder lärarinnorna även tavlan mycket- både ritar och skriver stödord. Det är också jätteviktigt. De är helt enkelt väldigt aktiva och ger alla mina sinnen sysselsättning under lektionens gång....


Hur var din favoritlärare och hur ser den optimala lektionen ut för din del? Vad krävs för att du ska "stanna kvar" hos läraren och i klassrummet med hela din uppmärksamhet? Skriv gärna en kommentar om det, jag skulle bli jätteglad!


Sköt om er! // Jean

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar