lördag 31 mars 2012

Aprilväder


Jepp, efter en helt underbar, solspäckad och värmefylld Mars månad så kommer det irriterande Aprilvädret som på posten. Öppnade persiennerna till ett vitt landskap. Nej, haha...så hemskt är det faktiskt inte.

Men det blåser och stormar och det flyger runt en massa "frigolitliknande" snö som samlats överallt där det finns en kant som skyddar dem från att blåsa vidare.


Usch, usch, usch.. Jag tänker ta en paus från morgonpromenaderna idag. Jag har ju ingen vinterjacka här just nu. Så istället tänker jag bjuda på "vårbilder" som jag tagit under veckans promenader...

Det ser kalt (och lite kallt) ut med de nakna träden men tittar man noga så ser man blomknoppar av snödroppar, blåsippor och olika lökar som sticker upp bland de skyddande eklöven i skogen. Jag har även sett att sälgen (de söta små videkissarna) faktiskt redan blommat ut på vissa träd. Temperaturen har hållit sig mellan 7-11 plusgrader och solen har varit väldigt närvarande och värmande. När jag återvände hem efter påsk så väntar jag mig en prunkande grönska. Notera i bilderna hur man genom spåret får avnjuta både barrskog med gamla granar och tallar och i nästa stund går i en lövdominerad skog med ek, och andra "ädelträd". En ganksa typisk syn för Linköping där barrskog möter lövskog. På våren kan man gå runt och plötsligt finna ett blommande fruktträd. Körsbär eller äpple... Förmodligen utspridd av någon fågel från någon trädgård i det närliggande bostadsområdet.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar