söndag 11 mars 2012

Mitt första ILSKNA inlägg!!

Här är länk så att ni förstår vad ragen i mitt inlägg handlar om. Och det är en rage som alla som är emot mobbing, grupptryck och trakasserier borde känna. Du finner en länksamling längst ner i detta inlägg som berör händelsen och efterspelen.

----------------------------------

Jag vet faktiskt inte var jag ska börja...jag är så arg och uppretad förstår ni! Över en skitsak tycker säkert många av er som läser eftersom det är ju jobbigt att ha en åsikt och dela den med andra eller ännu värre- att ha en åsikt som går EMOT andras åsikter- speciellt om den går emot normen.

Men med handen på hjärtat tjejer, VARFÖR rakar du dig? (och ännu viktigare, varför är det så viktigt att andra rakar sig också?). Jag kan enbart ju enbart tala för mig själv och jag kan säga att jag rakar mig inte för att det är en skön känsla med röda prickar, skärsår och växande stubb. Jag rakar (rakade) mig för att det är vad som förväntas av mig (sedan någon gång i högstadiets omklädningsrum där merparten tjejer "Euuuw":ade åt alla som var orakade). Jag rakade för att undkomma den där pinsamma ångesten när man gått till badhuset för simlektion eller lek i poolen och upptäckt (eller ännu värre, att någon annan upptäckt!!!) att man glömt att raka ben, armhålor och bikinilinjen!

Det påstås ju vara "snyggt" att vara rakar och jag ville som ung slippa höra den där rösten av ett ex som en gång sa "Det känns ju för helvete som att ligga bredvid en karl" när jag under en vinter skitit i att raka benen. Vilken kvinna vill bli misstagen för en karl? *huga* Dvs osäkerhet och dåligt självkänsla är det som styrt mig mot rakhyveln. Denna rädsla har i mitt fall minskat med åren...och med den har även omgivningen också mognat och blivit utgallrad.

Nu är jag ju dock även tillsammans med en bra man som skiter i vilket som. Det finns inga underförstådda krav i vår relation om att jag måste göra ditt eller datt- För annars är jag ju inte en riktig kvinna, en kvinna värdig hans manliga kärlek. Då märker jag ju också hur mina egna krav, inte sjunkit, snarare förändrats. Man lever bara en gång. Ska jag raka mig i rädsla för att hånas av andra? för att duga åt främlingar? Eller skita i det för det kostar pengar, möda och sveda och tillför ingen guldkant till min tillvaro?

Varför pratar jag ens om denna skitsak som är helt upp till var och en? (jag dömer itne er som rakar, jag vill bara att ni ska fundera på varför ni gör det och varför det är så viktigt för er att andra gör det) Jo, för att nån idiot på 18-19 år som jobbar på donken (parents must be so very proud) i tvsoffan, förevigade en tjej ur Melodifestivalens publik- varför? För att hon var så jeklans ÄCKLIG! Varför? För att hon höjer armarna och man kan beskåda en del av en orakad armhåla!! Pga detta blir det öppet mål för alla att kritisera hennes utseende i övrigt, så som frisyr, tänder, IBM? Yup...

Ni kan ju förstår ramaskriet bland män och framförallt hos många kvinnor. Skriken efter desinfektionsmedel, rakblad och feminitet. Allt prat om snusk och äckelsvett och hur vidrigt det är. Hånet mot denna tjej som står där, är skitglad och hejjar och skrattar tillsammans med alla andra- utan en tanke på hur hon framställs för hon står ju för helvete i publiken. Men nej, denna kvinna ska läggas ut för allmän beskådan och hånas för sitt dåliga omdöme att inte raka sig före melodifestivalen.

*facepalm*

Detta flickor och tjejjor är vad som sker om man inte ställer sig i ledet och tvingar sig att tro och tänka att vi minsann rakar oss för _vår egen skull_. Seriöst, påstår du fortfarande det? Rannsaka dig själv...gör en lista på nackdelar och fördelar- var ÄRLIG mot dig själv. Rakar du dig för dig själv eller för andra?

Här skulle jag helst lägga ut lite nyttig fakta om varför hår på kroppen inte innebär att man svettas mer eller är "äckligt". Det kanske visuellt ser äckligt ut (beror ju isf på normer vi skapat de senaste 30-40 åren), men då måste du nog rannsaka dig återigen; varför äcklas du av något så naturligt? Mänskligheten överlevde tills nyligen med kvinnor som var fullt påpälsade. Dessutom är kvinnor mindre håriga av naturen så...varför ska VI raka oss? När blev hårigt männens domän? När blevhårigt på just kvinnor så jäkla äckligt och ohygieniskt?

Ett litet utdrag av kommentarerna mot denna bild med en tjej som i sin iver och glädje- råkar sträcka upp och blotta en bit av sina orakade armhålor under bästa sändningstid och fick tusentals att gapa och skratta så att potatismos och mjölk sprutade ur näsorna (okej, det där är bara påhittat, jag har ingen aning om vad de åt just då). Ja jag blir provocerad av mobbing, mobbing som blev framprovocerad av en sådan skitsak som en orakad armhåla. Är detta verkligen 2012? Ja, för 1812 hade de fanimej inte höjt ett ögonbryn åt en orakad armhåla.

Jag valde att mest bara ta med tjejers nedvärderande kommentarer som ett litet bevis på hur vi själva trycker ner oss inom kvinnosläktet. Vi är nämligen riktigt bra på sådan, att trycka ner oss själva och varandra!

Kommentarer:

tjej1: Åh såg också de, fyfan kolla busken i armhålan!!!! :(

tjej2: Fyfan bara för att hon VET att alla kolla på Mello..

Tjej3: hon kanske inte har alla hemma...

tjej4: Ojj hon kanske glömde raka sig innan melodifestivalen :P
svar: Kille: (i capslock): hon borde skämmas asså!!! jag lovar senaste gången hon rakade sig var för typ 10000 år sen!!!!

Tjej5: svarar åt en tjej som försvarat tjejen på bilden) :
Du måste väl förstå att sådant väcker uppmärksamhet? :P inte konstigt alls, inget illa menat kvinnan på bilden, men självklart är sådant lustigt.

Nästa killes kommentar som sätter nivån på övriga kommentarer:
"Usch, vilka jävla tänder har hon faceplantat i en trapp eller? Inte tala om den där jävla busken hon har."

tjej6: Äckligaste jag någonsin har sett, måste vara en man!

tjej7: Omg hon svettas säkert skit mkt!

Användaren som tog och började sprida bilden svarar (med bästa härskarteknik) på tjejen som försökte försvara hår i armhålorna:

"Men snälla rara du... Jag är fullt medveten om vad en armhåla är och vad den har för funktion för kroppen! Och jag är nästan säker på att du har kommenterat en tjejs rumpa, mage, bröst osv.... någon gång i ditt liv och sagt att den ser konstig ut. Dessa kroppsdelar har ALLA människor på jorden och det är något man inte kan ta bort utan att göra STORA åtgärder. På senare år så har människan inbillat sig om att det är ofräscht att vara svettig, vara fet i håret osv.. DET är fullt naturligt men det går att åtgärda dessa saker. Om du luktar illa efter du varit och tränat eller något liknande så duschar du ju? Du kletar på lite deo och sprutar på dig parfym. Det är fullt naturligt att lukta svett.... MEN det är också en grej som har kommit på senare år, att det är ofräscht att lukta illa. Så sluta komma med en sån kommentar som säger emot dig själv om man vrider och vänder på ord!"


Min egen Summa kardemumma: Gör som alla andra annars åker du ut i kylan!

Snälla, om du orkat läsa mitt rantande så här långt- läs hela Hannas blogginlägg om denna tjej och mobbingen som man förväntas behöva utstå om man går emot normen. Som mitt favorit-hatcitat säger:

"För de flesta brukar oftast raka sig under armarna,
det är väldigt motbjudande att ha det.
Men visst folk har det ändå! Det är okej!
Men då ska man också vara beredd på att det blir konsekvenser".

Jag hoppas att alla dessa mobbare glatt tar emot konsekvensen av sitt missbruk av yttrandefriheten, men efter av vad jag förstått så blev de oerhört sårade och fattar ju ingenting av vad de gjort för fel. Detta är alltså 18+ åringar. *_* Kan bara säga; TACK Hanna Fridén för att du gett oss en röst i mediabruset och tack för alla er som så modigt slutit upp bakom henne!

Länkar relaterade till händelsen:
Kvinnan med armhålan som blev en sådan provokation för vissa.
HannaFridéns egna blogginlägg där mobbarna "hängs ut".
Hanna Fridéns krönika på SVT om fenomenet.
En tråd på Dayviews där folk lägger upp sina håriga armhålor.
Nanna Johansson på Tankesmedjan ger svar på tal.
En feministisk vinkel av Systerksaparna; Det handlar om makt, inte om hår av gästbloggaren Felicia Ohly.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar