onsdag 14 mars 2012

Det där med åsikter...här får du min.

Jag har under mina år på internet allt för ofta stött på människor som kläcker ur sig helt sanslöst, okänsliga saker och sedan yrkar på sin "rätt" att uttrycka en åsikt. Att få uttrycka sin åsikt är otroligt viktigt, men att man kränker, sårar och i grupp även påverkar andra negativt stör inte många alls. Nej, nej då. Att uttrycka en åsikt är starkt och bra, bara man kan STÅ FÖR DEN. Helt oförmögna att komma till någon insikt eller förståelse för andra och att be om ursäkt är helt omöjligt. Det är ju bara en åsikt som har uttryckts, en väldigt viktig sådan också- om någons fula näsa, jacka eller sexualitet!

"framförallt unga upptill 25 år med problem att kontrollera sina känslor, som står för nätmobbningen. För att slippa stå för sina åsikter, väljer de att leva ut sina känslor på Internet, där anonymiteten är stor och konsekvenserna små."
(
Åke Pålshammar, universitetslektor i psykologi, Julia Persson)

Märkligt, oftast är nämligen personer som säger sådant ganska anonyma människor. Jag kan enligt vissa tydligen säga att "blondiner är dumma fi**or som har iq badboll"- bara jag kan stå för det ( dvs envist stå fast vid det jag sagt oavsett vad andra människor tycker eller tänker om mig eller det jag just skrivit) och ta den, oftast uteblivna, konsekvensen. blir någon upprörd är det ju bara positivt.

Okej, så jag tänkte utnytja min rätt att "stå för åsikter jag har" och säga att det är för många idioter där ute. Kort och gott. Och nej, jag har ingenting emot blondiner, men eftersom blondinskämt är helt okej och inte alls sexistiska eller kränkande mot "det skandinaviska folket" så tänkte jag att det var en perfekt grupp med människor att kränka, sådär lite på skoj.

Lagen säger en sak om rätten att uttrycka sig, den är oerhört viktig. Sedan har vi som invidiver ett ansvar för det vi säger. Jag tycker inte att det är "härligt uppfriskande" när någon i BB eller ån annan såpa på tv kläcker ur sig det ena trollet efter det andra- endast i syfte att provocera någon - oftast med goda orsaker. Det är idiotiskt. Det är min åsikt och den står jag jävligt mycket för.

När jag säger något, såhär, öppet för alla att se så är det inte samma sak som att snacka lite skit med grannen, polarna eller sin partner. Nej, det hamnar här- svart på vitt för alla att läsa om och om igen, glömma bort och återkomma för att läsas på nytt. Därför förstår jag inte varför jag ska sösa denna möjlighet- som inte alla människor på jorden har- till att skriva saker som bara fyller en sak: Att såra, kränka och håna andra, och allt försvars med "Jag vill uttrycka min åsikt, min åsikt är viktig".

Nej, din åsikt är så stans jävla oviktig och det vet du, därför måste du säga något som provocerar, kränker och sårar -för inte en endaste jäkel skulle bry sig annars och du skulle vara en osynlig liten skit. Och detta vet du ju så väl. Älskad och du har vänner som faktiskt gillar dig, hatad och du får miljoner tummen upp på Youtube eller din nästa prenumerant på bloggen.

Det där står jag för, för det är min jävla åsikt. Tar du åt dig? Skönt, känns bra här nere i sandlådan.

Rätten att uttrycka sig är alltså, för att tydliggöra, otroligt viktig. Att höra åsikter är också väldigt intressant. Därför måste vi även palla med dina åsikter, tyvärr. Du vet, de där kränkande, elaka, inskränkta åsikterna som bara fyller ett syfte: Att få dig, och bara dig, att må bättre. Förmodligen på någon annans bekostnad.

Så nästa gång du tänker "äh, jag säger ju bara vad jag tycker, det är inget fel med det, det är ju vem jag är, det gör mig unik (hoho det är rätt o-unikt beteende) och det är ALDRIG fel" så kan du väl testa att reflektera lite över det:
- Hur kan jag framföra den här åsikten som är så viktig för mig? (kanske upptäcker du att den inte var så viktig -snarare att den är viktigt för dig för att du kände dig hotad, sparka ner på någon.
- Varför vill jag framföra denna åsikt? (läs ovan)
- Hur skulle jag ta det om jag var på andra sidan, vad vill jag få för respons?
Yes, jag försöker köra nån empatigrej här "gör mot andra som du själv vill bli bemött" osv, men folk som du brukar vara rätt immun mot sådant, rite?

Men antar att hela detta inlägg är slöseri med tid på folk som tänker i stil med "jag tycker hår är så jävla äckligt och det är min rätt att tycka så och min åsikt är viktig". Ja du har rätt att tycka så, ja du har tyvärr rätten att uttrycka dig så, och yes, jag har rätten att tycka en massa om det och det känns bra. Jag tycker att det är trist att du känner ett behov av att säga så åt andra när det bara kan tolkas som att du tycker att dessa människor är äckliga. Varför inte bara undvika dem? Är det så svårt...really?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar