torsdag 15 mars 2012

plugg

Eukaryoter, gnejs, kontinentaldrift, Exogena och endogena krafter, Metamorfa, sedementära och magmatiska bergarter. Det har jag iallafall lite koll på nu...Det är ådant man både hört och läst o tidigare.

Jag måste plugga mer om: jordens kemiska samansättning, grundämnen (kemiska sammansättningar), mineral, Jordens Lithosfär, vårt solsystem, Atomer...Allt är mycket intressant men det är verkligen "nosa lite på allt möjligt - sen har vi prov om det!". Plus det där- jag och att minns siffror...

Jag är rätt kass på sådant- när det blir mycket om lite allt möjligt. Eller det bibehåller mitt intresse rätt effektivt men blir lite som Matte A. Jag lär mig en sak och en till sak och när jag väl lärt mig allt så har jag glömt bort det där första. Ja, alla har inte turen att födas med fotografiskt eller hästminne och nöta in saker utan att förstå och se deras plats är bara så tråkigt.

Idag ska jag till skolan iallafall för att studera med C. Blir 2-3 timmar med plugg. Det känns väldigt skönt, det där att komma bort hemifrån och ha tid utsatt för studier. Ensam hemma så blir det ju tyvärr oftast så att man hittar på en massa annat att göra- till och med städa blir plötsligt så jäklans intressant.

Läraren i naturkunskap är samma lärare som har biologi på min skola och hon lyckades komma över lite med det igår pga att vi även ska lära oss "kretsloppet". Inte något speciellt, bara vara medveten om det. Skulle gärna gå biologi också om jag hade "plats" för det.

Kurserna stuvas ju om nu och tydligen ska NK kursen bli mycket större- gå från 50 poäng till 100 poäng och även innefatta saker som sex. Då vet jag inte om det är direkt "sexualundervisning" men det var iallafall mer om sexuell reproduktion och människans kropp om jag förstod det rätt. Jag är iallafall glad att jag valde att gå NK denna termin. Verkar helt klart enklast så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar