lördag 24 mars 2012

Be your own hero...


Igår såg jag årets bäst film (men den gjordes redan 2009) som jag blivit rekomenderad förut men struntat i att se. Igår gick den på femman så jag passade på att ta en titt. Det är en riktig "tjejfilm" men män (med god smak!) kan självklart mycket väl roas av den också. Om inte annat så är den ju fylld med ögongodis...och våld.

Jag ska försöka förklara så att ni förstår hur bra denna film är. Den är min nya "dirty dancing" eller "Youngblood", om jag ägde den på VHS så skulle den vara utnött om några månader. Det är en inspirerande film som nästan fick mig att längta tillbaka till den jobbiga tonåren för första gången på 10 år. Samtdigt handlar det om kvinnor i min egen ålder! Filmen heter iallafall "whip it" och utspelar sig i scenen av Roller-derby i hjärtat av Texas (Det enda bra som kommit från Texas) som är ungefär det coolaste jag sett. Det är första gången jag tycker att en sport inte bara verkar jätterolig att utöva, utan även verkar rolig att faktiskt titta på! Jag är helt kär.

Efter filmen gick jag såklart och kollade upp denna sport (som trots allt funnit si USA sedan 30-talet med sin höjdpunkt under 60-talet) och det finns klubbar runt om i hela Sverige- Ända uppe i Luleå i norr! De verkar ha vuxit upp nu under de senaste åren (förmodligen lika påverkade av filmen som jag) men ingen i Linköping!? Det tyckte jag är jätteilla! Det finns i Sthlm, Göteborg och Malmö men närmaste klubb för mig är i Jönköping, och det är någon timme bort med tåg. Men med tanke på vilken spridning denna sport fått bara under 3-4 år så kan jag inte göra annat än att vänta på att någon eldsjäl vill starta en klubb!

Men starta en själv då? Tyvärr jag är inte driven eller smart/rik/organiserad nog- jag vill bara åka rullskridskor och tacklas med tjejjor, inte analysera strategier osv. Jag vill inte vara Razor (se filmen) mao, jag vill vara smashley simpson eller Babe ruthless ;)

Men om du inte sett filmen så se den!

Igår fick jag ihop 6.2 km på morgonpromenaden och sedan 20 km med crosstrainern. Jag vaknade såklart med lite träningsvärk i morse men den är väldigt liten om än existerande. Var lite rädd för att det skulle vara värre för jag fick lite känningar i knäna och fötterna igår. Men det är okej! Natten var skön och behaglig...

Jag drömde nämligen om rullskridskor inatt, så fantastiskt mycket tyckte jag om filmen. Kanske är det också att den väckte så många lyckliga barndomsminnen. Både jag, syster och gatans ungar ägde alla rullskridskor. Först färgglada rollerskates med illråsa/snorgröna hjul och häftiga, färgglada mönster, för att sedan i tonåren bytas ut mot inlines.

Jag tänker investera i ett par rullskridskor, då det finns en skatepark och skatehall i min stadsdel (rimligtvist bra underlag) så borde det finnas bra ställen att "öva" lite på, i väntan på att en klubb eller förening bildas! Om inte annat så är det ju jätterolig och bra träning för benen.

Nu är det slutbabblat om en film som jag skulle kunna fortsätta ranta om i flera timmar till.
Nu är det dags för morgonpromenaden.

Trevlig helg! // Jean

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar